Ce este apelul 112, cum functioneaza si cand a aparut acest serviciu?

16 Jun 2020

Serviciul 112, sau apelul 112, este un serviciu telefonic din Romania care este operat de Serviciul de Telecomunicatii Speciale. Denumit si "Sistemul National Unic pentru Apeluri de Urgenta", acest serviciu face parte din lista obligatiilor pentru politicile de comunicare ale Uniunii Europene. 


In termeni legislativi, conform Directivei 98/10/EC (care face referire la prevederile pentru retele telefonice deschise si serviciul universal in telecomunicatii), 112 este un numar unic, desemnat apelurilor de urgenta pentru toate statele din Uniunea Europeana. Acest apel poate fi efectuat gratuit de la terminalele conectate in retelele de telefonie fixa, mobila sau alte sisteme. Legislatia UE in materie de telecomunicatii impune statelor membre sa se asigure ca serviciile de urgenta sunt accesibile gratuit, prin formarea numarului de urgenta unic european 112.


Acest serviciu a fost lansat la nivel national in anul 2005, in urma unei investitii de 40 de milioane de euro, avand ca furnizor principal compania suedeza Ericsson, care a livrat aplicatia software si echipamentul necesar conectarii centrelor de preluare a apelurilor si agentiile dispecer.


In anul 2007, serviciul a inregistrat un total de 36 de milioane de apeluri, dintre care 33 de milioane s-au dovedit a fi false, abuzive, de informare sau accidentale. Numarul apelurilor s-a ridicat in anul 2009 la 23,91 milioane, din care un numar de 5,75 milioane au fost cazuri de urgenta.


Cum functioneaza serviciul 112?


Apelarea numarului 112 reprezinta cea mai rapida cale de a comunica cu dispeceratele de urgenta (Politie, Pompieri, Ambulanta) in timpul unei situatii de urgenta. Sistemul 112 functioneaza la nivelul intregii tari, in toate retelele de telefonie, fixe sau mobile.


Sistemul National Unic pentru Apeluri de Urgenta este construit prin crearea centrelor de preluare a apelurilor de urgenta si dotarea acestora cu un sistem operativ de telecomunicatii, destinat anuntarii, receptionarii, prelucrarii si transmiterii catre serviciile solicitate a apelurilor de urgenta, in mod centralizat si unitar. Sistemul este folosit si pentru comunicarea intre serviciile specializate de interventie ale Politiei, Pompierilor, Ambulantei, care au obligatia de a actiona in cazul apelurilor de urgenta.


Prin urmare, cei care suna la 112 trebuie sa asigure urmatoarele informatii:


-Natura urgentei;

-Unde este urgenta;

-Unde te afli in acel moment;

-De la ce numar de telefon suni;

-Numele;


Astfel, in functie de informatiile primite, operatorul evalueaza urgenta apelantului, transmitand aceste informatii catreentitatea de urgenta abilitata in cazul respectiv (Ambulanta, Pompieri, Politie). Daca este nevoie de interventia tuturor agentiilor, datele preliminare ale cazului sunt transmise simultan, in maximum 2-3 secunde. Dupa furnizarea acestor date vei fi rugat sa ramai la telefon pentru a fi pus in legatura cu agentia de urgenta de care ai nevoie si pentru a primi eventuale recomandari. In cazul in care se intrerupe legatura apelului, suna din nou si raspunde la toate intrebarile. Iata si cateva aspecte mai putin cunoscute ale serviciului de urgenta 112:


-In cazul in care ai activata optiunea "Numar ascuns", sistemul 112 are capacitatea de a determina automat numarul si locatia ta! Cu toate acestea, apelul de la un telefon mobil cu cartela reincarcabila (cartele PrePay) nu furnizeaza inca identitatea apelantului.

-In cazul in care te afli intr-o zona in care furnizorul de telefonie mobila nu are acoperire, apelul la 112 va fi preluat de alt operator de telefonie mobila care are acoperire in zona respectiva.

-Exista 41 de centre 112 pentru preluarea apelurilor de urgenta, cate unul in fiecare judet. Centrul 112 Bucuresti-Ilfov receptioneaza apelurile atat din Bucuresti, cat si din judetul Ilfov.

-In anul 2019, operatorii 112 din centrele de preluare a apelurilor de urgenta au raspuns la 11.301.881 apeluri. Aproape jumatate din numarul total de apeluri preluate in anul 2019 nu au reprezentat urgente de competenta Serviciului 112, ci solicitari de informatii diverse, apeluri efectuate din greseala, farse si apeluri injurioase.

-In jur de 64% dintre urgentele anuntate la 112 in anul 2019 au reprezentat cazuri medicale.

-Adresa incidentului este una dintre cele mai importante informatii care trebuie furnizate cand suni la 112.

-Daca ai apelat 112 din greseala, nu inchide! Ramai pe fir si informeaza operatorul ca nu ai o urgenta si ca ai apelat din greseala.


Surse:


https://www.sts.ro/ro/112-serviciul-de-urgenta